"VÝLET DO HISTORIE"

9. ledna 2020 v 18:06 |  VÝLET
Leden 2020

Při pravidelných lékařských kontrolách ať ve Vítkovické nemocnici, či v Novém Jičíně projížděli jsme kolem několika kostelů, které stály v dálce, či v bezprostřední blízkosti. Při jejich míjení soustředila jsem se na jejich ztvárnění na fotografii, ze které strany by bylo krásné je vyfotit. Manžel nabízel, že zajede blíže, zda se nechci projít, ale odmítla jsem, snad příště. Vidina domova a klidu byla silnější, než toulání a focení v době, kdy mě nebylo do výskání. Tehdy se psal rok 2015 - 2017, až loni ke konci roku 2019, kdy jsme plánovali jedno nedělní ráno výlet do okolí, vzpomněla jsem si na blízký kostel, kousek od našeho bydliště.
Nevím ani kde, dočetla jsem se, že v jeho blízkosti stával zámek, park kolem byl zrenovován a z budov zámku zůstala pouze jedna, kde bydlíval správce.

Nyní tam je po rekonstrukci hudební škola Viléma Wünsche, známého malíře a grafika, který je rodákem ze Šenova, tehdy jako malý chlapec bydlel s rodiči v dřevěnce pod zámkem. Historie nás láká moc a tak jsme se do Šenovského parku vydali.
V kostele právě probíhala bohoslužba, nebylo možno nikde zaparkovat a tak shoda náhod nás zavedla k nedaleké hudební škole. Ač neděle, v hudební škole bylo rušno, z pootevřeného okna se k nám linula melodie k písni meky messer ach můj bože … paráda, prohlásila jsem a šla si přečíst plakát, který zval k předvánočnímu koncertu známého zpěváka Samka v Šenovském evangelickém kostele. Mají tady dokonce dva kostely a hudebníci zkouší na vystoupení s panem Savkou, volala jsem na manžela, který pod okny poslechově kontroloval právě probíhající zkoušku hudebního tělesa, a hned komentoval, který hudební nástroj to plete.
Bylo slunné dopoledne a my jsme se vydali parkem ke kostelu, nakonec jsme vešli i dovnitř, kde probíhala bohoslužba.
Během procházky jsme museli uznat, že park a jeho okolí je moc hezké a stálo by za to se tam ještě vrátit. Poseděli jsme na lavičce,bylo neuvěřitelné teplo i když byl listopad přesně neděle 24. 11.a sledovali jsme cvrkot kolem ukončení bohoslužby, kdy se věřící loučili s ostatními a rozcházeli se do svých domovů.
Dvě zvláštní lavičky přímé u východu z kostela...
Mnozí prošli kolem nás a my se s nimi ač "cizí"zdravili a oni nám srdečně odpovídali, mladší ročníky zdravili nás a bylo to takové velmi příjemné. Mezitím jsme našli v prosklené skříňce starou mapu a podle ní hledali, kde asi zámek stával.
Znovu jsme se posadili na lavičku a nasávali atmosféru tajemna, představa dřívějšího žití a uskupení se nám vryla pod kůži. Mě až tak, že jsem doma bádala po internetu až jsem se dočetla ze zdroje : Svou činnost hudební škola zahájila 1. září 1994. V názvu nese jméno akademického malíře, národního umělce a šenovského rodáka Viléma Wünsche. Nachází se v historické budově, kde dříve bývala zámecká registratura a vrchnostenské kanceláře, které patřily k zámku postavenému někdy koncem 16. století hrabětem Skrbenským. K atraktivitě školy přispívá i její umístění v nádherném prostředí zámeckého parku. V současné době se zde věnuje uměleckému vzdělávání více než 200 dětí
Kostel Prozřetelnosti boží je:
  • Nazýván též "Perlou Slezska".
  • Barokní stavba z roku 1764 je umístěna v areálu zámeckého parku.
  • Krásný oltář z kararského mramoru z Itálie.
  • Velké varhany po přestavbě z r. 1983, umožňující provozovat nejen kvalitní chrámovou hudbu, ale i umělecké koncerty.
  • 4 náhrobní kameny, zobrazující hlavní představitele rodu Skrbenských.
4 boční oltáře s díly Jablonského - obraz znázorňující franského krále Karla Velikého, jak dává bořit pohanské modly a stavAdolf Sobek:
"Černá země"1928, č.7
Zámek pánů Skrbenských zbourán ...Zmizela hradba dávné slávy, srovnána se zemí … Lid skoupil pevné cihly, jež sám mohl rozebírati, svozil je ke svým obydlím za laciný groš. Bude stavěti z nich opět zámky, zámky lidské domácnosti, spokojenosti …Vydržely by v silných zdech včas opraveného zámku druhou epochu svého stáří a místnosti v něm byly by přinesly kraji těšínskému mnoho užitečného
Přimlouvám se moc za přečtení povídání pana Zdeňka Šebesty viz výše. Byla jsem moc ráda, že jsme se vydali vypátrat kus historie a nakonec došli k závěru, že opět platí ono známé:"Co se vleče, neuteče". S přáním pohodových dnů a pamatujte, nic se nemá uspěchat a nebo také jak se říká, lámat přes koleno. V našem případě to stálo počkat si opravdu za to.

7 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 helena-b helena-b | Web | 9. ledna 2020 v 18:21 | Reagovat

Marti, díky za pěkný výlet do historie, mně o to bližší, že je to tady u nás v kraji. Člověk stále objevuje nové a má radost, když se podaří něco zachránit. Tomáš Savka je častým hostem v muzikálech  v ostravském divadle, kde mám předplatné. párkrát jsem ho tam obdivovala. Těším se na další tvoje objevování ;-).

2 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 9. ledna 2020 v 18:50 | Reagovat

Pěkný výlet do historie i ten článek s fotografiemi. Kolik takových zapomenutých málem staveb, nejen zámků bylo zajímavých. časem, pokud nebudou záznamy se na ně zapomene. :-|

3 johanes johanes | E-mail | 9. ledna 2020 v 19:13 | Reagovat

...vím o tom kostele zatím z pohledu,když jezdíme kolem.V Horní Suché je obdobně stavebně velmi zajímavý kostel,ale menší.Máme tam namířeno oba navštívit,až pojedeme na pátrací a poznávací výlet po stopách našich předků.Zdravím a přeji pěkné dny.

4 Evina Evina | E-mail | 10. ledna 2020 v 7:30 | Reagovat

To je krásně napsané.Je dobré znát historii místa,kde žijeme.Před nedávnem jsem si koupila velkou knihu o Chodově. Mladý muž se o město zajímá mnoho let.Jsou tam staré fotografie a hodně povídání.
Mnohé z nich si (bohužel :-))už pamatuji.Je to úplně jiná historie než v mých rodných Otrokovicích.
Přeji pěkný víkend :-)

5 MarijaKes MarijaKes | Web | 10. ledna 2020 v 7:56 | Reagovat

Marti, díky za představení krásného místa.👍 Moc pěkný výlet. Já tu Moravu na sever od nás stále odkládám,ani nevím proč.😊♥️🍀

6 Alka Alka | E-mail | 10. ledna 2020 v 8:17 | Reagovat

:-)

7 Hanka Hanka | 10. ledna 2020 v 13:46 | Reagovat

Marti, hezky jsi Šenov představila a dala mi dobrý tip - už dlouho jsem tam nebyla. Kdysi jsem tam měla švadlenu. Je pravda, že kostel znám spíš z Rudné, jak tudy projíždíme, ale nedávno mi kamarádka ukazovala fotky ze svatby z jejich rodiny, která probíhala právě v tom kostele a další rok tam měli křtiny. :-) Dívala  jsem se na stránky p. Šebesty, vím o nich, ale to upoutá hlavně ty, kteří žijí v okolí. Je to moc hezky zpracováno a lecos pak připomíná při pročítání. Však část Šenova se jmenuje Škrbeň, patrně na paměť majitelů Skrbenských. Je škoda (?), že B. Larisch nechal ten zchátralý zámek strhnout, je vidět, že nejen v dobách nedávno minulých se s tím nepárali. ... Jo, Šenov se vzmáhá :D , co to počasí dovolí se tam pojedeme podívat a možná to spojím i s obědem Na Lapačce. Ještě jednou díky za tento článek. :-)

8 Jan Turon Jan Turon | E-mail | Web | 10. ledna 2020 v 18:23 | Reagovat

Pěkně lavičky, krásný Park.. Holt je to zajímavý kraj... A pro mne zvlášť, kdysi jsem pobýval pul roku na Valašsku a tohle sice není Valašsko, ale jemu blízký a přece už jiný kraj.. :-)

9 Inka Inka | 11. ledna 2020 v 12:44 | Reagovat

Marti, ty lavičky jsou nádherné a určitě jste si výlet krásně užili, díky, že jsem s tebou mohla tato místa navštívit :-)

10 Iva Iva | E-mail | Web | 14. ledna 2020 v 13:18 | Reagovat

Marti, to byl nádherný výlet. Krásné fotky. :-)  ;-)

11 Ježurka Ježurka | Web | 14. ledna 2020 v 13:35 | Reagovat

Marti, určitě tam bylo moc hezky a ti příjemní lidé, příroda a zajímavé stavby - vše pozitivní a to mám taky moc ráda.

12 Jirka Jirka | E-mail | Web | 15. ledna 2020 v 9:07 | Reagovat

Měli jste další hezký výlet. Jistě jste tam načerpali pohodu do dalších dnů.

13 chudobka1970 chudobka1970 | Web | 16. ledna 2020 v 10:33 | Reagovat

Hezká procházka :-)

14 Jarmila* Jarmila* | E-mail | Web | 16. ledna 2020 v 12:03 | Reagovat

Líbil se mi váš výlet. Hezké fotky.
Zajímavá je i historie. Škoda, že byl zámek zbourán.
Marti, měj se fajn. :-)

15 Maruška-Fukčarinka Maruška-Fukčarinka | Web | 16. ledna 2020 v 15:15 | Reagovat

:-)Děkuji vám všem za milé komentáře :-)

16 Jan Turon Jan Turon | E-mail | Web | 19. ledna 2020 v 23:33 | Reagovat

Moc ekny je hned ten první kostel..

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.