"JAK JSME JELI ZA SNĚHEM"

29. ledna 2012 v 1:00 |  VÝLET
Leden - sobota 27.1. 2012

Dnešní snímečky jsou z minulé soboty 21. 1. 2012 z výletu za sněhem do blízkých Beskyd. Dnes už je sněhu dost i v našem městě
mrzne až praští, pěkně to venku křupe pod nohama.
Ó jaké blaho, že nemusím vstávat brzo ráno do práce a nebo jít na noční, hrůza jen pomyslet .....
Ale vrátím se zpět k minulé sobotě, počasí nic moc. Ve městě šedo a kalno, sem tam trochu sněhu a tak jsme si vyjeli do blízké Řeky. Jméno má vesnička pod horami kousek od našeho města po stejnojmenné řece, která jí protéká. Vyjeli jsme si zavzpomínat do okolí chatičky naší tety, kde jsem trávila léto s našim prvním vnukem. Malý prcek vyrostl ve velkého mladého muže, ani se tomu nechce věřit, že je to tak dávno ......
Vydejte se tedy se mnou na malou procházku Řekou. Sluníčko sice u nás ve městě svítilo, ale jen do té doby než jsme se začali oblékat. Pak si vzalo dovolenou a bylo opravdu šedo a kalno. Na horách pofukovalo dosti silně a ke konci našeho výletu dokonce se nad námi začaly zatahovat mraky a vítr fičel o stošest.....

v dálce bylo vidět , že dokonce je v provozu lyžařský vlek. Bylo to ve velké dálce a tak snímek vleku není k mání. Došli jsme k chaloupce tam kam jsme chodívali s vnukem, bývala to naše Pohádková chaloupka. Mám pocit, že právě tato chaloupka je chráněna Památkovým ústavem. Foceno z dost velké dálky, nyní u ní stojí velká dřevěnice. Tu jsem nefotila, neboť je kolem ní ještě velkej binec, nebo taky chcete-li staveniště ......
Kousek dál je krásná zahrada s jezírkem a u ní dvě chaty a taky tam teče ta řeka co se jmenuje stejně jako vesnice Řeka.
Něco málo z historie horské vesničky Řeky, která patří z velké části do chráněné krajinné oblasti Beskyd. Poslední údaj mě dostupný čítala Řeka 500 obyvatel. Je tam ovšem plno chat a tak hlavně od jara do podzimu se frekvence obyvatel zvýší. Z Řeky vede mnoho turistických tras do okolí a nebo také naopak do Řeky z okolí. Dá se tam dojít krásně jak z Komorní Lhotky výstupem na Godulu a pak cestičkami dolů do již zmíněné Řeky, kde je také koupaliště v hotelu Javor. Nebo taky do Oldřichovic směr Třinec a vyjet lanovkou na vrchol Javorový a pak po krásné stezce dolů do Řeky. Mimochodem kdysi dávno naše oblíbená trasa lemována na podzim spoustou chutných ostružin.
Řeka jako taková vznikla v roce 1644 jmenovala se Řeka Smilovská (blízké dnes již samostatné Smilovice). Řeka byla od Smilovic odělena a stala se samostatnou obcí. Příchodem rumunů vzniklo salašnictví - rumunští obyvatelé živili se obděláváním políček a chovem ovcí. Později se začali Řeka poněmčovat, popolšťovat, poukrajinšťovat a později také počešťovat.
V roce 1930 postaven hotel a v roce 1932 také bazén, vznik turistiky a také lom známý těžbou godulského pískovce dával příležitost k zaměstnanosti. Rovněž blízké Třinecké železárny poskytovaly prácidokonce šachty kam dojížděly hojně autobusy. V Řece jsou dvě sjezdovky, lyžuje se dobrých 50 let. Menší cvičná, nebezpečná leč i na ní jsem měla úraz a dva stehy. To kotva mou neopatrností vystřelila a rozsekla mě bradu. A pak nádherná velká sjezdovka, která mě osobně naháněla hrůzu. Parkrát jsem ji sjela bez úrazu, ale popravdě větší rozkoš jsem měla z jízdy nahoru na vleku, nicméně po vesničce Komorní Lhotka je Řeka pro nás favoritem č. 2. Oba dva s mým Fukčárinkem máme k ní citově velmi blízko ......
Takže poslední snímeček dnes z Řeky a koukám, že jsem se přesunula již do neděle 29. 1. Opět tedy ponocuji. Vy už všichni spíte, tak sladké sny a příště opět ještě snímečky z naší milé Řeky......

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Ella Ella | Web | 29. ledna 2012 v 7:02 | Reagovat

Marusko ty nocni sovo ted asi jeste spis vid :-D tak jste se te zimy prece dockaly a ta chaloupka je takova romanticka s bilou cepickou ale uvnit urcite bude hezky teploucko.

2 Natty Natty | Web | 29. ledna 2012 v 7:15 | Reagovat

Maruško, moc pěkný výlet z minulé soboty, vzpomínky, sníh a určitě i dobrá nálada.
Povídání o Řece je zajímavé a chaloupka, ta je v tom sněhovém kabátku moc hezká.
Stejně hezky si užij s Fukčarinkem i tuto neděli. :-)

3 Jarka Jarka | Web | 29. ledna 2012 v 8:52 | Reagovat

To jsou krásné snímečky. Ta chaloupka obložená dřevem s vánočně ozdobenými okýnky, je jak z pohádky, líbí se mi jmelí na stromě, takle pěkně z blízka jsem ho ještě neviděla a i když bylo zataženo, musela to být nádherná zimní procházka. :-D

4 alena alena | E-mail | 29. ledna 2012 v 8:55 | Reagovat

:-) A ja zase preji dobre rano,rada jsem si zavzpominala,tam to dobre znam!Ta zima se ted stehuje i k nam. 8-)

5 Květa Květa | Web | 29. ledna 2012 v 9:24 | Reagovat

Ahoj Maruško z pohádky, poslalas mi krásné, pohádkové zimní snímky i s krásnou pohádkovou chaloupkou. Bože, to je sněhu, u nás je tráva zelená - momentálně zasažena holomrazem..... :-)

6 Hana Hávová Hana Hávová | Web | 29. ledna 2012 v 10:43 | Reagovat

Moc pěkná chaloupka, líbí se mi to narovnané dříví a jmelí rostoucí na stromě jsem nikdy v přírodě neviděla. Jsem městské dítě. :-)

7 cajovnaprozeny cajovnaprozeny | 29. ledna 2012 v 12:43 | Reagovat

jé, ta chaloupka je úžasná. Tam by se vyplatilo vrátit se k večeru, až se rozsvítí ta světýlka.
To je pohodička pro dušičku...

jmelí je taky krásné, takhle zblízka jsem ho taky neviděla, jen chuchvalce na stromech (z vlaku při cestě do Prahy) ;-)

8 Iva Iva | E-mail | Web | 29. ledna 2012 v 12:47 | Reagovat

:-) Také ráda chodím do míst, na které mám krásné vzpomínky. Maruško, to jmelí se Ti povedlo. :-D Přeji krásný zbytek neděle. ;-)

9 Blanka Blanka | Web | 29. ledna 2012 v 14:21 | Reagovat

Fukčárinko,teda to byl výlet a spousta sněhu...u nás pořád nic.A chaloupka je taková pohádková :-)

10 Maruška-Fukčarinka Maruška-Fukčarinka | Web | 29. ledna 2012 v 15:16 | Reagovat

[1]: Ještě o hodinku a něco jsem sspala Eliško. Ta chaloupka je památková a zda tam někdo ještě bydlí to nevím. Vnuk má 14 let a do jeho 10 roků se tam bydlelo to vím jistě :-)

[2]: Natty děkuji, lenoším,doporučen klid ortopedem jen mírné chození. Bude líp a pak košťátko a vijóó....

[3]: Jaruško kdyby jsi mě viděla při focení já byla až na plotě a ruce nad hlavou. Styl co zachytím to zachytím :-D  :-)

[4]: Alenko dobré odpoledne, jsem v jednom kole tak proto žádný e- mail. Říkala jsem si Alenka napíše TAM TO ZNÁM :-D .Jó zima, zima hlásí u nás Ruské mrazy, to bude mrznout až bude praštit. :-)

11 Maruška-Fukčarinka Maruška-Fukčarinka | Web | 29. ledna 2012 v 15:21 | Reagovat

[5]: Květo moc zdravím a hned zajdu k tobě určitě tam bude něco na mls :-D. Dnes byla zamrznuta ráno i okna, sníh máme i na dvorku a snad i připadne. Tedy na našem na ten tvůj to snížek u vás vynechá ať nemusíš odklízet. :-)

[6]: Hani to by bylo žůžo tak na víkend lítat po horách a pak šup do chaloupky na čajík :-) .Ovšem NEŽ BY SE ZATOPILO no nevím :-)  :-D

[7]: Renatko romantika to jó :-) Jmelí tam bylo v sadu u chaloupky hojně, je zanedbaný a tak cizopasníci mají rej. :-)

12 Maruška-Fukčarinka Maruška-Fukčarinka | Web | 29. ledna 2012 v 15:23 | Reagovat

[8]: Ivo též podobně a jmelí foceno s rukama navrch stylem CO ZACHYTÍM TO ZACHYTÍM jak už jsem psala u Jarušky. :-)

[9]: Blani taky se dočkáte. :-)

13 helena-b helena-b | Web | 29. ledna 2012 v 19:19 | Reagovat

Maruško, já ostuda, nikdy jsem v Řece a ani v Komorní Lhotce nebyla, ač už jsem se u tebe někde dušovala, že to musím napravit, ale znám Oldřichovice, Tyru a okolí Třince, dost jsem tam jezdila služebně. I na Javorovém jsem byla. Je tam krásně. Už s tím ale musím něco udělat. Dnes už ale ne.... :-P  :-D Přeji ti pěkný nový týden a neumrzni. ;-)

14 Ivet Ivet | Web | 29. ledna 2012 v 19:22 | Reagovat

Krásný výlet, fotky též. :-) Konečně je tu ta skutečná zima se sněhem a mrazy! No tady v Praze to příjemné není, ale sníh v přírodě vypadá na fotkách krásně! :-)

15 Maruš-Fukčarinka Maruš-Fukčarinka | Web | 31. ledna 2012 v 10:34 | Reagovat

[13]:Helenko v létě a brzo na podzim je tam nejkrásněji. V Řece je hotel Javor - nerez bazén a tak se tam báječně po tůře či procházce dá osvěžit. Odpoledne za poloviční a po 18h zdarma. Jsou tam hezčí všední dny, víkendy je všude plno. :-)

16 Maruš-Fukčarinka Maruš-Fukčarinka | Web | 31. ledna 2012 v 10:35 | Reagovat

[14]:Hlásím u nás - 16°C ráno v 9,30h. :-)

17 Romi Romi | Web | 31. ledna 2012 v 17:36 | Reagovat

Maruško ta chaloupka je úžasná a to jmelí na stromě..ještě jsem ho neviděla naživo..

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.